Wyniki finansowo-operacyjne Croatia Airlines po trzech kwartałach są słodko-gorzkie. Odbiór pierwszego A220 i rozpoczęcie modernizacji floty to spory sukces dla chorwackiego operatora, lecz okupiony stratą w wysokości dziewięciu mln euro, co kontrastuje z 7-milionowym zyskiem wygenerowanym przez dziewięciomiesięczną działalność w 2023 roku.
Sytuacja finansowa flagowego przewoźnika lotniczego Republiki Chorwacji nigdy nie była dobra – przez większość lat działalność notorycznie przynosiła straty, a rozwój oferty niskokosztowej i sezonowość ruchu skutecznie hamowały wyjście na prostą przez Croatia Airlines. Rok 2023 był pierwszym, w którym chorwackie linie lotnicze odnotowały zysk netto. Wydawało się, że niski zarobek, bo zaledwie dwa mln euro przerwał złą passę, lecz bałkański operator znów odnotował stratę. Dziewięciomiesięczna działalność w br. wygenerowała stratę w wysokości dziewięciu mln euro, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego odnotowany został zysk netto w kwocie 7,1 mln euro.
Zwiększone koszty
Całkowite przychody przewoźnika z Zagrzebia osiągnęły 206,1 mln euro, blisko poziomu z 2023 roku. Jednakże koszty operacyjne wzrosły o dziewięć proc. do 215,1 mln euro ze względu na zwiększone koszty konserwacji, leasingu i personelu. Croatia Airlines zawarły dodatkowe umowy leasingu krótkoterminowego w celu pokrycia harmonogramów konserwacji swoich maszyn, co w połączeniu z presją inflacyjną doprowadziło do wzrostu kosztów operacyjnych o 11,6 mln euro.
Do czynników mających wpływ na wzrost kosztów należała konserwacja samolotów, na którą wydatki wzrosły o osiem proc. do 33,9 mln euro, głównie ze względu na zmianę typów samolotów i wyzwania operacyjne związane z zarządzaniem dwoma różnymi typami floty w okresie przejściowym. Koszty obsługi pasażerów i usług lotniskowych wzrosły o siedem proc., osiągając 44 mln euro, co wynika ze zwiększonej liczby pasażerów, wyższych opłat lotniskowych i wydłużonych rozkładów lotów. Chorwackie linie wprowadziły także podwyżkę wynagrodzeń o 10 proc. począwszy od kwietnia 2023 r., aby zrównoważyć inflację i przyciągnąć wykwalifikowaną siłę roboczą. Nowy, pięcioletni układ zbiorowy, podpisany w tym roku, jeszcze bardziej ugruntował te dostosowania, wpływając na koszty ogólne i administracyjne firmy, które wzrosły do 9,6 mln euro.
W okresie dziewięciu miesięcy Croatia Airlines obsłużyły 1 424 916 pasażerów, co stanowi wzrost o 5,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednak liczba ta nadal jest niższa o 16,2 proc. w porównaniu z rokiem 2019, kiedy operator przewiózł o 276 655 podróżnych więcej. 1 046 208 pasażerów skorzystało z lotów międzynarodowych, podczas gdy 333 096 podróżnych zostało obsłużonych na trasach krajowych. Z kolei 21,7-proc. spadek odnotował segment czarterowy. Średni współczynnik wypełniania kabin samolotów wyniósł 64,7 proc., co oznacza spadek o 1,2 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Warto podkreślić, że przed pandemią samoloty Croatia Airlines latały wypełnione w 73,8 proc.
Lepsza przyszłość
Zarząd chorwackich linii lotniczych przewiduje, że okres stabilizacji finansowej nastąpi, gdy flota airbusów A220 będzie w pełni operacyjna, prognozując niższe koszty konserwacji i paliwa. Do tej pory Croatia Airlines odebrały jednego A220, który realizuje regularne i międzynarodowe połączenia lotnicze do Amsterdamu, Frankfurtu, Kopenhagi, Wiednia. Samolot obsługuje także niektóre rejsy krajowe do Dubrownika. Zwiększona pojemność pasażerska i niższe koszty operacyjne średniodystansowego samolotu o wąskim kadłubie mają poprawić rentowność przewoźnika w perspektywie średnioterminowej, co oznacza, że w kolejnych kilku kwartałach linie spodziewają się odnotować kolejne straty.